Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Puma in de aanval

Er is geen marketingafdeling die zoiets bedenkt. Naast de mooie jaarcijfers 2010 presenteerde Puma ook de winst- en verliesrekening voor milieu en klimaat. Die kwam uit op 94 miljoen euro verlies, zeg afgerond duizend euroton milieuschade door het produceren van die leuke sneakers. Dat nieuws ging de wereld over. Puma is hiermee een van de weinige bedrijven die claimt dat hun winst zwaar is gesubsidieerd door moedertje aarde. Een sterk signaal richting alle multinationals. Stel nu dat deze kosten alsnog in rekening gebracht worden, hoeveel winst zou er overblijven?

Meest gewild
Vorige week zagen wij behalve Angela Merkel ook Puma’s algemeen directeur Jochen Zeitz op de jaarlijkse nationale duurzaamheids conferentie in Berlijn. Zeitz is tegelijk directeur duurzaamheid bij het moederbedrijf PPR, waar behalve Puma ook luxemerken als Gucci en Yves Saint Laurent onder vallen. Daar gaan we vast meer van horen, want de directeur heeft ambities. Puma moet het meest gewilde en meest duurzame sportmerk worden.

Open
Volgens Zeitz begint verantwoordelijkheid met openheid en eerlijkheid. Daar gaat hij dus heel ver in. Het publiceren van het enorme milieuverlies lijkt meer op een actie van Greenpeace dan een uiting van een directeur die duizenden aandeelhouders en werknemers tevreden moet houden. Dat is lef.

Verlies is groter
Dan nu een rekensom (type bierviltje). Het milieuverlies door Puma was dus 94 miljoen voor 2010. Maar het gaat alleen over emissies van broeikasgassen en het gebruik van water. Nog niet inbegrepen zijn kosten voor bijvoorbeeld het vervuilen en vernietigen van ecosystemen. Denk aan schoenen, leer, runderen, Brazilie, grazen, soja, kettingzaag, doei amazonewoud. Ook verdiensten uit het stelselmatig onderbetalen van textielarbeiders is nog niet inbegrepen, Puma is dat overigens nog wel van plan.

Weg winst
De som van alle ontweken kosten zou dus zomaar drie maal hoger kunnen liggen. Dat zou dan richting de 280 miljoen gaan. En dat bedrag is bijna gelijk aan de jaarwinst die Puma in 2010 boekte. Het bedrag is ook gelijk aan 10% van de omzet. Een paar verantwoorde sneakers zouden dan maar een tiende meer hoeven te kosten. Dat is te doen toch?

PS: Puma publiceerde ook het verslag verantwoord ondernemen van 2010 met daarin de groene ambities en prestaties van 2010. Puma komt met de nieuwe cijfers bovenaan onze sportmerken ranglijst. Dit betekent het bedrijf volgens ons het verst op weg is richting duurzaamheid. Maar er is nog steeds een lange weg te gaan. We houden Puma in de gaten, wordt vervolgd!

Related Posts

One Trackback

  1. […] Lees het blog van Niels Oskam. […]