Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Google’s transparantie heeft raar luchtje

Google publiceerde vorige week nieuwe gegevens over haar CO2 uitstoot. De zoekgigant laat in mooie infographics nog nooit eerder gepubliceerde data zien waarmee het bedrijf naar de top stijgt in onze ranglijst. Toch mist er nog veel informatie, en bij het doornemen van de informatie ging hier op het Rank a Brand hoofdkwartier het greenwash alarm een paar keer af.

Beestenboel
Voor het eerst publiceerde Google haar CO2 voetafdruk. Die wordt volgens Google helemaal gecompenseerd. Maar Google vertelt niet concreet hoe of waar dat gebeurt. Wel tekent Google een voorbeeld van een veehouderij waar  de methaangassen van de beesten worden afgevangen waardoor deze niet de atmosfeer ingaan. We hadden liever een volledige lijst met CO2-compensatie projecten van Google gezien. En gewoon een to-the-point rapportage volgens het Global Reporting Initiative, zoals bijna elke multinational doet.

Greenwash Alarm
Ook vreemd is dat Google 25% groene energiegebruik rapporteert, terwijl het bedrijf maar zo’n 6% zelf aankoopt. Het overige groene deel zit standaard in het stroomnet, online casino maar Google schrijft dit aan zichzelf toe. Mag dat zomaar? Een  toelichting ontbreekt. En dan deze term: Energy-saving datacentre. Staat dat datacentrum continue energie te besparen? Als ik een zuinige auto koop, bespaar ik dan energie? Nee toch, ook de Google datacenters verbruiken nog steeds ladingen energie, al doen ze dat relatief efficiënt.

Wat kun je zelf doen?
Google geeft ook tips over hoe wijzelf internet groener kunnen gebruiken. Een van die tips is: gebruik Gmail in plaats van werkmail, omdat Gmail in de cloud draait van Google. Servers in de cloud worden hier optimaal benut, en werken dus zuiniger. Maar goed, concurrenten Hotmail en Yahoo! Mail draaien op dezelfde wijze. Hier nog een onafhankelijke, slimme tip hoe je energiezuiniger kan Googlen: zet Google Instant uit (via).

Strengere criteria
Om Google nog beter te kunnen beoordelen en vergelijken met Yahoo!, MSN en andere populaire sites, gaan we voor het einde van het jaar onze criteria uitbreiden op basis van de meest recente best practices, en de websitemerken opnieuw  ranken. Suggesties zijn hieronder welkom, wij gaan er graag mee aan de slag!

 

Related Posts

One Comment

  1. Niels
    Posted 14/09/2011 at 09:56 | Permalink

    Dezelfde gevoelens bij HetKanWel, en interessante discussies over Google Green: http://www.hetkanwel.net/2011/09/14/google-green-laat-groenwasserij-alarm-rinkelen/