Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Eerlijke supermarkt commercials zonder cijfers

Supermarkten buitelen over elkaar heen om te laten weten hoe fairtrade, groen en diervriendelijk ze zijn. Kijk naar de  TV-commercial van PLUS over fairtrade bananen en verantwoorde vis. Of de “Op weg naar morgen” campagne van Lidl, die via radiospots en grote krantenadvertenties duidelijk maakt dat Lidl zeer energiezuinig is. En Jumbo, die stuurde pas een persbericht uit over hun beste Fairtrade wijn van Nederland.

Welke supermarkt is nu echt de beste?
Zo heeft ook bijna iedere supermarkt op de eigen website een verhaal over duurzaam gevangen vis, diervriendelijk vlees, scharreleieren, biologische en fairtrade producten, groene energie, minder verpakkingen en ga zo maar door. Een hele mooie ontwikkeling! Maar nu, over de hele linie genomen, van goede vis naar eerlijke koffie, van diervriendelijk varkensvlees naar groene stroom: welke supermarktketen weet nu het beste hard te maken hoe duurzaam ze zijn?

Lidl misschien?
Eergisteren waren we bij Lidl op bezoek, met de hamvraag waarom het bedrijf zo weinig concrete informatie naar buiten brengt. We vinden het bijvoorbeeld opvallend dat het bedrijf wel een peperdure mediacampagne opzet die stelt dat Lidl 50% energiezuiniger is, terwijl het onderliggende onderzoeksrapport online niet te vinden was. Bij navraag kregen wij oveirgens wel -vertrouwelijk- een samenvatting toegestuurd.

Recent onderzoek van de Consumentenbond bevestigt dat Lidl flink bezig nbso online casino reviews is met zuinige led-verlichting, maar ook met verantwoorde vis en fairtrade producten. Maar cijfers maakt Lidl nauwelijks bekend. Welk percentage is nu inmiddels goede vis? Hoeveel energie is bespaard? Na ons bezoek aan het Lidl hoofdkantoor gaan de managers uitzoeken welke gegevens zij alsnog kunnen publiceren.

Wie verslaat Albert Heijn?
Lidl is niet het enige bedrijf dat moeite heeft met het geven van concrete informatie, de hele supermarktbranche geeft maar mondjesmaat vergelijkbare cijfers. Dat hebben de Nederlandse biermerken een stuk beter voor elkaar. Maar na ons supermarkt onderzoek van vorig jaar is ook deze sector wakker aan het worden. We krijgen regelmatig meldingen binnen over verbeteringen. Zo zijn Deen, Coop en Hoogvliet volledig overgestapt op 100% groene stroom. Gaat er voor eind 2012 nog een supermarkt voorbij de huidige koploper Albert Heijn? Dat moet kunnen toch?

 

Related Posts