Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Online transparantie over MVO bij modemerken stijgt met 45%

Amsterdam, 8 december 2011

PERSBERICHT

Modemerken publiceren steeds vaker en concreter hun beleid voor duurzaamheid: milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Rank a Brand constateert in haar nieuwe rapport “Feel Good Fashion” dat de scores van de 400 onderzochte merken gemiddeld met 45% zijn toegenomen tussen 2010 en 2011. Met name het beleid voor arbeidsomstandigheden wordt toegelicht door de modebedrijven, één op de twee verantwoordt zich hier online over. Maatregelen om de CO2-uitstoot te beperken worden op de websites van vier op de tien merken omschreven.

De hogere scores zijn waargenomen in bijna alle segmenten van de modesector. Opmerkelijk is dat ook designermerken als Gucci, Louis Vuitton and Alexander McQueen in 2011 hun beleid voor mens en milieu steeds beter toelichten, waar designermerken traditioneel lager scoren dan gemiddeld. Daarnaast is het opvallend dat er voor maar liefst 8 op de 10 Scandinavische merken online een verantwoording staat.

RankaBrand.nl oprichter Niels Oskam verklaart: “Doordat in de modesector het MVO-beleid en de prestaties verbeteren zijn de bedrijven in toenemende mate bereid om openheid te geven. Dat doen de modemerken op hun site met bijvoorbeeld maatschappelijke jaarverslagen of via de scorekaarten op Made-By.org. Die informatie zetten wij op een rijtje, zodat consumenten voor de meest verantwoorde merken kunnen kiezen”.

Oskam is blij met de groei in transparantie, maar waarschuwt ook dat er nog veel moet gebeuren. “Grote groeicijfers zie je vaak binnen nieuwe markten, waar de mogelijkheden eindeloos zijn. In verantwoord ondernemen is dan ook nog veel meer groei mogelijk, tot aan het punt dat alle merken aantonen dat hun kleding onder menswaardige omstandigheden wordt gemaakt en zonder schade aan milieu of klimaat. Daar zijn we nog lang niet.”

Kijk hier voor meer informatie over het rapport “Feel Good Fashion”

Wil je eerlijke kleding kopen? Zie hier de volledige duurzame lijst kledingmerken.

Related Posts

2 Comments

  1. Posted 08/12/2011 at 17:40 | Permalink

    Goed nieuws, leuk te horen!
    K ga in kerstvakantie het rapport lezen.
    Wij gaan ook wat meer blog activiteiten oppakken, zie bijv mijn blog over reis november Better Cotton India=> http://www.solidaridadnetwork.org
    Groetjes

  2. Anneke Magendans
    Posted 08/12/2011 at 18:46 | Permalink

    Interessant. Hopelijk gaat rank-a-brand ook meer doen aan consumenten voorlichting zoals al besproken tijdens het event ‘Groen is de Rode Draad’ op 11-11-11

One Trackback

  1. […] dat Rank a Brand hierover schreef: “Feel Good Fashion”. Wanneer je interesse hebt kun je het persbericht lezen en daar het rapport bestellen. Ik ben in ieder geval blij met de […]