Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Meerderheid jongeren vindt duurzame producten belangrijk

Lees ook ons persbericht

Rank a Brand onderzocht onder jongeren van 18 tot 25 jaar hoe ze aankijken tegen duurzaamheid. Vinden ze het belangrijk, waaraan denken ze bij duurzaamheid en denken ze bedrijven te kunnen beïnvloeden? Uit het onderzoek blijkt dat het onderwerp zeker leeft bij de jonge doelgroep.  Gelukkig maar, want zij zijn de consumenten van morgen.

Waar moet je op letten

De meeste jongeren zijn voor duurzame producten, 56% van de jongeren vind het belangrijk dat er meer groene en eerlijke producten worden gekocht. Een meerderheid van de jongeren weet echter niet waar ze op moeten letten als ze een duurzame aankoop willen doen. Hier ligt voor ons natuurlijk een schone taak om Rank a Brand bij hen onder de aandacht te brengen. De mogelijkheid om met onze nieuwe app je favoriete merk tijdens het shoppen te checken op je mobiele telefoon zal daar hopelijk bij helpen.

Merken beïnvloeden

Jongeren zijn relatief positief over de invloed die ze hebben als consument om merken te stimuleren om duurzaam te produceren. Zo denkt 35% dat acties als een Like op Facebook, een donatie of zelf iets doen het merk op dit punt kan beïnvloeden. Ook vraagt een op de drie jongeren wel eens direct aan hun favoriete merk hoe duurzaam ze zijn, bijvoorbeeld via Twitter. Opvallend is ook dat er geen onderscheid is tussen laag- of hoogopgeleiden in hun houding ten aanzien van duurzaamheid. Dat is bij oudere consumenten wel anders, daar zijn hoogopgeleiden beduidend meer bezig met duurzaamheid en hebben ook meer kennis over het onderwerp.

Jongeren werken als arbeider in lagelonenlanden in het BNN programma ‘Bloed-zweet-en-luxeproblemen’

Goed voorbereid

De wens om duurzame producten te kiezen wordt goed voorbereid door jongeren. Ruim twee derde let op keurmerken voor Fair Trade, biologisch, UTZ certified, FSC, etc. Meer dan de helft probeert tijdens het shoppen dan ook voor de meer duurzame merken te kiezen, bijvoorbeeld bij kledingmerken. Ruim 40% zoekt voor een aankoop actief op internet naar de duurzaamheid van een bepaald merk. En bijna 40% deelt die informatie met vrienden, op social media, e-mail of in gesprekken.

De uitkomsten van het volledige onderzoek kun je nalezen op onze site.

Related Posts

4 Trackbacks

  1. [...] (Foto: Jongeren werken als arbeider in lagelonenlanden in het BNN programma ‘Bloed-zweet-en-luxeproblemen’)   Rank a Brand onderzochtonder jongeren van 18 tot 25 jaar hoe ze aankijken tegen duurzaamheid. Vinden ze het belangrijk, waaraan denken ze bij duurzaamheid en denken ze bedrijven te kunnen beïnvloeden? Uit het onderzoek blijkt dat het onderwerp zeker leeft bij de jonge doelgroep. Gelukkig maar, want zij zijn de consumenten van morgen.   Waar moet je op letten De meeste jongeren zijn voor duurzame producten, 56% van de jongeren vind het belangrijk dat er meer groene en eerlijke producten worden gekocht. Een meerderheid van de jongeren weet echter niet waar ze op moeten letten als ze een duurzame aankoop willen doen. Hier ligt voor ons natuurlijk een schone taak om Rank a Brand bij hen onder de aandacht te brengen. De mogelijkheid om met onze nieuwe app je favoriete merk tijdens het shoppen te checken op je mobiele telefoon zal daar hopelijk bij helpen.   Merken beïnvloeden Jongeren zijn relatief positief over de invloed die ze hebben als consument om merken te stimuleren om duurzaam te produceren. Zo denkt 35% dat acties als een Like op Facebook, een donatie of zelf iets doen het merk op dit punt kan beïnvloeden. Ook vraagt een op de drie jongeren wel eens direct aan hun favoriete merk hoe duurzaam ze zijn, bijvoorbeeld via Twitter. Opvallend is ook dat er geen onderscheid is tussen laag- of hoogopgeleiden in hun houding ten aanzien van duurzaamheid. Dat is bij oudere consumenten wel anders, daar zijn hoogopgeleiden beduidend meer bezig met duurzaamheid en hebben ook meer kennis over het onderwerp.   Goed voorbereid De wens om duurzame producten te kiezen wordt goed voorbereid door jongeren. Ruim twee derde let op keurmerken voor Fair Trade, biologisch, UTZ certified, FSC, etc. Meer dan de helft probeert tijdens het shoppen dan ook voor de meer duurzame merken te kiezen, bijvoorbeeld bij kledingmerken. Ruim 40% zoekt voor een aankoop actief op internet naar de duurzaamheid van een bepaald merk. En bijna 40% deelt die informatie met vrienden, op social media, e-mail of in gesprekken. De uitkomsten van het volledige onderzoek kun je nalezen op onze site.     This entry was written by Sonja, posted on November 28, 2012 at 11:29 pm, filed under duurzaamheid, Marktonderzoek, Verantwoord consumeren and tagged Albert Heijn, levi's, Verkade.  [...]

  2. [...] van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel  een luttele 15% zichzelf als groen beschouwt. En in een peiling van Rankabrand.nl  zei slechts 22% van de Nederlandse jongeren liefst merken te kopen die groen en eerlijk [...]

  3. By test event 1 : Duurzaamnieuws.nl on June 26, 2013 at 9:14 am

    [...] van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel  een luttele 15% zichzelf als groen beschouwt. En in een peiling van Rankabrand.nl  zei slechts 22% van de Nederlandse jongeren liefst merken te kopen die groen en eerlijk [...]

  4. By evenement 2 : Duurzaamnieuws.nl on June 26, 2013 at 9:24 am

    [...] van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel  een luttele 15% zichzelf als groen beschouwt. En in een peiling van Rankabrand.nl  zei slechts 22% van de Nederlandse jongeren liefst merken te kopen die groen en eerlijk [...]