Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Een jaar na de ramp in Dhaka: Modemerken onder de loep

Rana Plaza op 24 april. Afbeelding: Clean Clothes Campaign

Op 24 april 2013 kwamen 1138 mensen om het leven bij de instorting van de Rana Plaza kledingfabriek in Dhaka (Bangladesh). Sindsdien hebben meer dan 150 modemerken het internationale veiligheidsakkoord ondertekend, waarin zij zich verbinden tot externe controles van hun Bengaalse toeleveranciers. Helaas reikt het akkoord niet verder dan Bangladesh en zijn de arbeidsomstandigheden in andere lagelonenlanden, zoals Cambodja en China, niet beter. Uit ons recent uitgebrachte Feel Good Fashion rapport blijkt dat er grote verschillen zijn in de mate waarin modemerken transparant zijn over de arbeidsomstandigheden bij hun toeleveranciers. Sommige merken publiceren zowel gedragscodes als resultaten van audits op hun website, anderen geven weinig tot geen informatie over hun beleid.

Resultaten van het onderzoek

Rank a Brand analyseerde de arbeidsomstandigheden van 368 van de meest verkochte modemerken. Slechts de helft van de merken had een gedragscode voor toeleveranciers met eisen zoals een veilige werkplaats en een verbod op kinderarbeid. Opvallende afwezigen waren merken als Desigual, Steps, Didi, Scapa, Lacoste en Riverwoods. Verder bleek de meerderheid van de gedragscodes van modemerken (60%) onvolledig te zijn. De internationale arbeidsorganisatie (ILO) definieert verschillende basisrechten, zoals een maximale werkweek van 48 uur (plus maximaal 12 overuren op vrijwillige basis), minimum één rustdag per week, uitbetaling van overuren en het recht op een officiële arbeidsovereenkomst. Slechts een minderheid van de gedragscodes bleek deze basisrechten te bevatten. Hoe duur een merk is, blijkt bovendien weinig te zeggen over het beleid van de merken in fabrieken ver weg van de consument. Merken zoals Hugo Boss, MaxMara en Ralph Lauren scoorden bijvoorbeeld bijzonder slecht in de analyses van Rank a Brand.

Voorbeelden van goed gedrag

De gedragscode voor toeleveranciers is de eerste stap die modemerken kunnen nemen in de richting van een eerlijke productie. De tweede stap is het monitoren van de toepassing van de gedragscode. Verschillende bekende merken, waaronder H&M, McGregor, ONLY, Tommy Hillfiger, Zara, WE, Timberland, Nike, en Puma, rapporteren over de resultaten van deze controles op hun website. Enkele van deze merken lieten zich bovendien bijstaan door een externe organisatie om de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze controles bewaken. McGregor is bijvoorbeeld aangesloten bij Fair Wear Foundation, Tommy Hilfiger bij Fair Labor Association, en Inditex (eigenaar van Zara) bij Ethical Trading Initiative. Het blijft echter moeilijk voor merken om alle toeleveranciers in kaart te brengen en te controleren. Slechts 9% van alle onderzochte merken slaagt erin om minstens 80% van hun toeleveranciers te controleren.

Leefbare lonen

Tot slot blijven lage lonen een van de meest belangrijke pijnpunten in de kledingindustrie. Slechts een kleine minderheid van de kledingmerken eist dat hun toeleveranciers leefbare lonen betalen. Kledingmerk H&M belooft hierin verandering te brengen tegen 2018. Voorlopig blijven bewuste consumenten aangewezen op kledingmerken die voornamelijk in duurzame kledingzaken verkocht worden, zoals Armedangels, Pants to poverty, Freitag, Nudie jeans, Bleed en Mud Jeans.

Afbeelding: Fashion Revolution Day

Related Posts