Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Fairphone schudt elektronicamerken wakker

De afgelopen maanden heeft Rank a Brand in samenwerking met de Wat Schuilt Er Achter Je Scherm campagne van Milieudefensie de elektronicasector opnieuw flink onder de loep genomen. Terwijl de problemen in de kledingindustrie de afgelopen tijd nog veel in het nieuws kwamen, bleven de elektronicamerken uit de wind. Onterecht, want de sector payday loopt flink acher. Brengt het nieuwe merk Fairphone daar verandering in? Hieronder onze bevindingen. Of download hier het rapport (pdf, klik control+J).

Grote verschillen
Rank a Brand heeft de inspanningen op het gebied van klimaat- en milieubeleid en arbeidsomstandigheden van 20 elektronicamerken onderzocht. Daaruit blijkt dat de scores van de merken erg uiteenlopen; Fairphone neemt als nieuwkomer meteen de koppositie in met 22 van de 37 mogelijke punten en scoort daarmee een B-label (‘Goed op weg’), terwijl de al wat meer gevestigde namen als HTC en Huawei nog nauwelijks duurzame mijlpalen laten zien. Beide merken zitten in de laagste categorie, het E-label. Apple (15 punten) en Nokia (14 punten) doen het als elektronicagiganten daarentegen redelijk en scoren een C-label.

Wat gaat goed?
Kijkend naar de castle payday scores van de onderzochte merken, valt vooral op dat ze alle 20 een beleid hebben om de uitstoot van CO2 te verminderen. Ook hebben bijna alle merken (19) een gedragscode die slaven- en kinderarbeid en discriminatie verbiedt en een veilige en hygiënische werkplaats moet garanderen. Ook zijn inmiddels veel merken aangesloten bij verschillende initiatieven die zijn opgezet om de payday loans with no bank account handel in conflictmineralen tegen te gaan, zoals Solutions for http://paydayloansonlinecaus.com/ Hope payday candy bar en het Conflict-Free Tin Initiative (CFTI). 17 merken werken samen met tenminste één dergelijk initiatief en zeven merken zelfs al met vier. BlackBerry loopt hierbij op kop en werkt samen met vijf verschillende initiatieven.

Wat moet beter?
Hoewel alle merken een beleid hebben om hun CO2-uitstoot te verminderen, laten maar weinig merken ook daadwerkelijke resultaten zien op dit gebied. Minder dan de helft van de merken (9) publiceert de data van de eigen CO2-uitstoot en heeft deze tegelijkertijd met 10% verlaagd in de afgelopen vijf jaar. Nu uit onder andere het laatste rapport van de IPCC blijkt dat de mensheid haast moet maken met het terugdringen van haar CO2-uitstoot, kunnen bedrijven die een significant aandeel payday loans online hebben in deze uitstoot dit niet meer negeren. Toch blijkt uit de lange-termijn-visie van de elektronicamerken het tegendeel; slechts vijf merken hebben zich een scherp doel gesteld om hun eigen CO2-uitstoot in de komende jaren flink te beperken. Het grootste aandeel van de CO2-uitstoot ligt overigens buiten de directe bedrijfsvoering, bij de fabricage. Als je naar deze data kijkt, zijn er zelfs maar drie merken (Nokia, HP en personal loans for bad credit not payday loans Lenovo) die hier duidelijk actief mee zijn. Apple laat verder payday loans near me alvast aan de rest van de sector zien hoe het energieverbruik verduurzaamd kan worden; inmiddels rapporteert het bedrijf al zo’n 75% groene elektriciteit.

Milieu-onvriendelijke elektronica-industrie
Wat opvalt is dat met name op het gebied van het milieu nog erg weinig wordt bereikt door de makers van onze mobieltjes en computers. Zo gebruiken slechts twee merken (Fairphone en Samsung) tenminste 10% gerecycled plastic in hun producten. Slechts drie merken (Fairphone, Toshiba en ASUS) zamelen tenminste 5% van de verkochte producten in voor recycling. Fairphone heeft overigens een recyclingspercentage van 300% door per verkochte telefoon drie oude telefoons in te zamelen. Maar het belangrijkste is dat slechts twee merken (Fairphone en Lenovo) duidelijk hun best doen om de levensduur van hun producten te verlengen, bijvoorbeeld door een goed aanbod van reserve-onderdelen en eenvoudige reparatiehandleidingen. Dit verkleint de milieu-impact drastisch. De meeste merken blijven zich echter vasthouden aan het concept van geplande veroudering (planned obsolescence) waarbij een telefoon bijna een wegwerpproduct is geworden. Geen merk geeft voor ieder verkocht product een garantie af van tenminste drie jaar; een teken aan de wand.

Eerlijke mineralen en metalen
Bij de winning van grondstoffen voor elektronica komen allerlei problemen voor. Tropische eilanden worden ervoor vernield en kleinschalige mijnwerkers leven te vaak onder de armoedegrens. Verder moet ez internet payday system login worden voorkomen payday loans online no credit check dat de opbrengst van mijnen in bijvoorbeeld Congo ten goede payday loans komen aan burgeroorlogen. Inmiddels heeft het grootste deel van de merken een beleid om de aanschaf project payday van zogenaamde conflictmineralen aan te pakken. Vele smelters in de productieketen zijn geïdentificeerd en een klein deel heeft inmiddels de ‘conflictvrije’ status. Ook worden mijnen in bijvoorbeeld Congo conflictvrij gemaakt. Ondanks dat er vele merken meedoen gaat het niet snel. Alleen Fairphone en Apple tonen al aan dat zij conflictvrije tin gebruiken; Fairphone gebruikt ook eerlijke tantalum.

Arbeidsomstandigheden in fabrieken moeten beter
Arbeidsomstandigheden in de elektronicafabrieken zijn de harde noten die nog niet zijn gekraakt. Slechts twee merken (Fairphone en HP) rapporteren best payday loans online over de resultaten van hun beleid voor arbeidsomstandigheden en geven aan dat tenminste 95% van de toeleveranciers gecontroleerd wordt. Geen enkel merk toont echter aan dat de arbeidsomstandigheden op niveau zijn. Ook bij Apple’s samenwerking met de Fair Labor Associationpaydayadvanceusca.com/ een positieve stap – blijkt er nog local payday loans een lange weg te gaan. Behalve door Fairphone, wordt door geen van de onderzochte merken zelfs een gedragscode nagestreefd waarin het recht op een leefbaar loon wordt erkend. Een droevig ambitieniveau.

Conclusies
Uit de resultaten blijkt dat de elektronicasector nog erg conservatief is wanneer het aankomt op het doorvoeren van échte veranderingen. De komst van de Fairphone kan er echter voor zorgen dat de rest van de industrie wakker wordt geschud en kan de achterblijvers motiveren harder hun best te doen. Ook vanuit ons, gewone consumenten met de simpele wens voor eerlijke elektronica, blijft druk hard nodig om dit proces te versnellen, te beginnen met het belonen van de echte koplopers en het aanspreken van de achterblijvers op hun verantwoordelijkheden. En dat kan hier. Por een merk!

Related Posts