Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Hier koopt u geen slaafvrije kleding

Onze ranking van modeketens stond gisteren breed uitgemeten in de Volkskrant en Trouw onder de kop: ‘Hier koopt u slaafvrije kleding’. Die kop is ver over de top. Op dezelfde dag staat in het NRC dat lijstaanvoerder H&M stoffen gebruikt die uit een slavernijfabriek komt (hier het onderliggende rapport van SOMO). Maar hoe kant het nu dat H&M bovenaan staat met het lichtgroene B-label terwijl er nog zoveel misstanden zijn? Scroll naar beneden voor een beknopte uitleg.

 


Foto: Volkskrant

 

De kledingsector is ziek
Als je je verdiept in de milieuschandalen en arbeidsomstandigheden in de confectiesector dan begrijp je al snel dat ieder groot kledingmerk hoe dan ook betrokken is bij misstanden. De productieketen is complex, van de katoenvelden naar spinnerijen en weverijen, ververijen tot de uiteindelijke confectiefabrieken met al hun obscure onderaannemers: het doorvoeren van goede standaarden lijkt onbegonnen werk.

Beter worden
En toch vragen wij kledingbedrijven om die weg in te slaan en om toe te werken naar eerlijke en schone kleding. Nu grote groepen consumenten de betere merken belonen en de foute kleding laten liggen, moet ieder kledingmerk wel aan de slag om kleding eerlijker te maken. H&M heeft dat goed begrepen, in onze ranglijst is de winkelketen koploper (zie hier het score rapport), met het B-label ‘goed op weg’ en onderscheidend met ambitieuze plannen om per 2018 eerlijke lonen te betalen. Maar die ‘goed op weg-weg’ is nog heel lang, en slavernij is nog lang niet uit te sluiten uit de H&M kleding. Het kopen van het meest verantwoorde grote kledingmerk, het blijft een duivels dilemma.

STEUN RANK A BRAND

Hier overigens een goed opgetekend portret in de Volkskrant over de dilemma’s  van arbeiders en fabriekseigenaren in Bangladesh.

Onze activeiten voor verantwoorde kleding zijn mede mogelijk gemaakt door Hivos.

 

 

 

Related Posts

One Trackback

  1. […] Volkskrant-artikel leidde tot nogal wat reacties. Want de merken die hoog scoorden in het overzicht van ‘slaafvrije kleding’, waren nu net […]