Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Duurzaam bellen en internetten steeds beter bereikbaar

Rank a Brand heeft onlangs de telecomsector grondig herzien, met daarin goede resultaten. Hoewel veel mensen bij duurzame aankopen niet direct zullen denken aan hun abonnementen voor de mobiele telefoon of internet, valt ook hier veel milieuwinst te halen. De datacenters die verantwoordelijk zijn voor het internet- en mobiele-telefoonverkeer gebruiken bijvoorbeeld enorme hoeveelheden elektriciteit. Ook indirect, zoals via aanbiedingen van mobiele telefoons, heeft deze sector veel invloed op het milieu en op arbeidsomstandigheden.

banner telecom update 2015

KPN duidelijke koploper
Uit de laatste update van de telecomsector is duidelijk dat één merk het behoorlijk goed doet. KPN neemt met haar dochterondernemingen de volledige top vijf in beslag. Alle vijf merken, Ortel, XS4ALL, KPN, Simyo en Telfort, met tussen de 13 en 16 punten van de maximumscore van 22. De merken behalen daarmee allen het B-label, dat aangeeft dat de merken goed op weg zijn op het gebied van duurzaamheid. De KPN-merken halen deze score door onder meer gebruik te maken van bijna 100% groene stroom, door transparantie over de CO2-uitstoot en door een duidelijk beleid om deze uitstoot te verminderen. Ook zamelt KPN veel oude mobiele telefoons in voor recycling en biedt het bedrijf de Fairphone en tweedehands smartphones (iPhones) aan.
Van de dochterondernemingen behaalt Ortel de hoogste score van 16 punten, drie meer dan de 13 punten van KPN zelf. De reden hiervan is dat Ortel geen hardware aanbiedt en hier dus geen negatieve milieueffecten door ontstaan.

De achterblijvers
Van de overige merken is er één die met een C-label redelijk op weg is, hollandsnieuwe. Dit merk, onderdeel van Vodafone, scoort vooral hoog door volledig gebruik te maken van stroom van Nederlandse windmolens en door openheid over en vermindering van de CO2-uitstoot en afval binnen de bedrijfsvoering. Het meer internationale Vodafone zelf scoort met een D-label (eerste mijlpalen bereikt, maar moet beter) aanzienlijk lager. Dit komt doordat de mijlpalen die in Nederland zijn bereikt, niet op eenzelfde manier zijn doorgevoerd in andere landen.
Drie andere merken scoren een D-label, namelijk T-Mobile, Ben en InterNLnet. De eerste twee zijn onderdeel van het Duitse Telekom en halen beide 7 van de 22 punten. Deze score komt vooral tot stand door eerste stappen op het gebied van groene stroom, door het aanbieden van gebruikte telefoons en het verminderen van afval en vanwege duidelijk beleid om eerlijkere producten in te kopen.
InterNLnet, onderdeel van Tele2, scoort 4 punten en doet het daarmee iets beter dan het moederbedrijf. Dit heeft echter te maken met het niet aanbieden van elektronica door InterNLnet. Tele2 zelf, en een andere grote naam als Ziggo, bungelen onderaan de lijst met een E-label. Ons advies voor deze merken is daarom: niet kopen! Hetzelfde geldt voor de merken Simpel, Caiway, Lebara en Stipte. Al deze merken laten niet of nauwelijks prestaties op het gebied van duurzaamheid zien.

Telecom update 2015_nl

(klik de afbeelding voor grotere versie)

Als jouw favoriete merk niet bij de koplopers hoort, of erger: geef ze een zetje! Dit kan door op de pagina van het merk op de knop ‘geef dit merk een zetje’ te klikken. Ook kun je het merk aanspreken op de score via sociale media.

Herziene criteria
De resultaten zijn redelijk positief, zeker gezien de herziene criteria die Rank a Brand voor deze ranking heeft doorgevoerd. Voor verschillende criteria moesten merken daardoor nog duidelijkere resultaten laten zien om punten te scoren. Op het gebied van klimaatbeleid zijn bijvoorbeeld twee vragen samengevoegd, waardoor merken nu alleen nog een punt scoren voor hun voetafdruk, als zij in de afgelopen vijf jaar tenminste 10% minder CO2-uitstoot hebben bewerkstelligd. Ook zijn extra criteria toegevoegd voor hernieuwbare stroom, waardoor merken die hier meer gebruik van maken een relatief hogere score krijgen. Aangezien stroomverbruik een van de belangrijkste impactfactoren is in de telecomsector, is het volgens ons van groot belang dat dit snel verduurzaamt. Verschillende merken, KPN voorop, laten reeds zien dat dit prima haalbaar is.
Ook hebben we de criteria over milieubescherming en arbeidsomstandigheden aangepast. Omdat merken in de telecomsector zelf nauwelijks elektronica maken, maar een tussenpersoon zijn in het aanbieden van deze producten, hebben we de focus verlegd naar eerlijke bemiddeling. Op die manier behouden de merken ook zelf verantwoordelijkheid om eerlijkere en schonere producten voorrang te geven.

Steun Rank a Brand
Een overzicht van alle resultaten van de telecomranking is te vinden op de overzichtpagina van de telecomsector. Door hier een merk te selecteren kun je zien wat de score is op elk van de drie criteriaonderdelen (klimaatbeleid, milieubeleid en arbeidsomstandigheden). Ook staat hier een korte uitleg over hoe we tot ons oordeel zijn gekomen.

Als je ons onderzoek waardeert, steun ons dan!

Related Posts