Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Duurzaamheid vaak niet op het menu bij restaurantketens

Even snel wat eten in de stad, op het station of langs de snelweg. We kennen het allemaal. Maar kan dat ook op een duurzame manier? Dit blijkt helaas vaak nog niet echt mogelijk bij de grote restaurantketens in Nederland.

Restaurant_Chains_2015_NL

Hoe scoren de restaurantketens?

Duurzaamheid lijkt nog te weinig op het menu te staan van het merendeel van de restaurantketens. Bij de laatste ranking van Rank a Brand scoort geen enkele van de onderzochte restaurantketen hoger dan een C-label. Op IKEA Restaurant na toont de sector nauwelijks verbeteringen op het gebied van duurzaamheid. Liefst 80% van de onderzochte restaurantketens, waaronder populaire namen als Burger King, KFC en Domino’s Pizza, scoort daarentegen het laagste E-label. Dit betekent dat consumenten die duurzaamheid belangrijk vinden hier voorlopig beter niet kunnen bestellen. Naast IKEA Restaurant komt alleen La Place enigszins met de kop boven het maaiveld uit. Beide merken ontvangen het C-label, wat betekent dat ze redelijk op weg zijn richting duurzaamheid, maar dat het zeker beter kan.

Restaurant Chains update 2015 score card

In vergelijking met de vorige ranking heeft La Place het B-label verloren. Dat La Place nu lager scoort heeft te maken met de aangescherpte en uitgebreidere criteria die Rank a Brand heeft doorgevoerd in deze nieuwste update. Zo zijn er vragen toegevoegd die ingaan op duurzaamheidsmaatregelen in de productieketen of het aanbod van veganistisch voedsel. La Place kan niet aan die nieuwe criteria tegemoetkomen en behaalt zodoende een lagere ranking. Verder behalen McDonalds en Subway als enige het D-label, dus ook daar moet het flink beter. Van der Valk, AC Restaurants en Burger King verliezen ten opzichte van de vorige ranking het D-label en komen in de laagste categorie terecht, het E-label. Andere merken in deze categorie zijn Vapiano, KFC, New York Pizza, Domino’s Pizza en Pizza Hut.

Wat valt op?

Of het nu om vlees, vis, eieren, dranken of fruit en groente gaat; bijna geen enkele keten voert concreet beleid op deze aspecten. Concreet beleid kan bijvoorbeeld het verkopen van biologische en/of fairtrade producten zijn of het aanbieden van kraanwater in plaats van water in flesjes. Alleen La Place onderscheidt zich op dit gebied door biologische dranken en groente en fruit te verkopen. Bij bijvoorbeeld New York Pizza en McDonalds tasten we echter nog grotendeels in het duister als het gaat om hun milieubeleid. In een sector met grote mondiale milieueffecten, zoals grootschalige landbouw en veeteelt waarvoor tropisch regenwoud wordt gekapt, zijn verbeteringen noodzakelijk.

Help duurzaamheid op het menu te krijgen

De volledige lijst met onderzochte merken is te vinden op de overzichtspagina van de restaurantketens. Door op een merk te klikken vind je meer informatie over onze beoordeling. Bovendien kun je het merk via deze pagina een bericht sturen door op de link ‘geef dit merk een zetje’ te klikken.

Om bij restaurantketens duurzaamheid vaker op het menu te krijgen kunnen we jouw hulp goed gebruiken. Steun daarom Rank a Brand!

Related Posts

2 Trackbacks

  1. […] blijkt uit onderzoek van Rank a Brand, een vergelijksite voor duurzame […]

  2. […] blijkt uit onderzoek van Rank a Brand, een vergelijksite voor duurzame […]