Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Winkelen bij webshops niet onbezorgd duurzaam

In de consumentendetailhandel hebben webshops het voordeel dat ze niet gevestigd zijn in gebouwen die elektriciteit, gas en water verbruiken. Webshops produceren zelf niet en maken op die manier geen afval, ook nemen ze geen ruimte in die normaal aan de bewoners van het betreffende gebied is toebedeeld. Ondanks deze voordelen voor webshops op het gebied van duurzaamheid hebben ze hun eigen impact op het milieu. Invloed op het milieu door de uitstoot van broeikaseffecten als gevolg van onder andere transport en het verbruik van verpakkingen. De negatieve ecologische voetafdruk wordt mede veroorzaakt door de grote hoeveelheid aan door consumenten geretourneerde producten. Chronische retourneerders ofwel returnaholics sturen soms meer dan de helft van de bestelde producten terug en gebruiken hun huiskamer als paskamer.

In Duitsland bijvoorbeeld wordt één derde van de online bestellingen geretourneerd, in aantallen is dat 250 miljoen terug gestuurde bestellingen per jaar. In Nederland werd in 2015 voor ruim €15 miljard uitgegeven aan online shopping. Van Wehkamp was in 2014 bekend dat 40% van de aankopen geretourneerd werd. Indien dit gemiddeld geldt voor Nederland dan vertegenwoordigd dit een waarde van €6 miljard.

Volgens een rapport van het World Economic Forum, wordt ongeveer 5,5% van de uitstoot van broeikaseffecten op aarde veroorzaakt door distributie, de logistieke sector. In de Verenigde Staten leidt de afhankelijkheid van kunststoffen en onnodige verpakkingen tot jaarlijks 29 miljoen ton aan biologisch niet-afbreekbaar afval op de stortplaatsen.

De webshopsector presteert op het gebied van duurzaamheid slecht in vergelijking met andere sectoren zoals telecommunicatie, websites en modeketens. Geen van de beoordeelde webshops haalde dit jaar een betere score dan vorig jaar, er is geen zichtbare vooruitgang geboekt. Geen enkel merk scoorde hoger dan een C-label, van de 20 beoordeelde merken kregen er 18 een E-label, de laagste score. Er is sprake van relatief veel nieuwe merken in de webshop branche, je zou verwachten dat nieuwe merken een hoger ambitie niveau en meer innoveren om duurzaamheids-doelstellingen te realiseren. De helft van de merken heeft geen beleid gepubliceerd om CO2-uitstoot te reduceren. Het hergebruik of recyclen van verpakkingen of het reduceren van het gewicht van verpakkingen wordt bij geen enkele webshop zichtbaar toegepast.

Het Duitse postordermerk Otto haalt als enige merk een C-label. Deze score verdient Otto door het openbaar maken en reduceren van de klimaat voetafdruk, het maken van milieu- en sociaal vriendelijke keuzes en de informatie voorziening hierover aan haar consumenten. Verder rapporteert Otto haar papier-voetafdruk, is er een arbeidsomstandigheden beleid geïmplementeerd voor eigen- en tijdelijk personeel en voor leveranciers. Het andere merk dat hoger scoort dan een E-label is Bol.com. Bol.com behaald een tweede plaats in de webshop ranking met een D-label onder andere door haar inspanningen om 95% van de verzenddozen met FSC-certificaat (Forest Stewardship Council) te gebruiken.

Scorecard-Webshop-update-2016-NL

Verder valt er in de webshop-branche heel veel winst te behalen op het gebied van duurzaamheid. De hele sector heeft een flinke por nodig. Beginnende met het terugdringen van het aantal returnaholics. Wij als consumenten moeten ook kritisch zijn over ons eigen gedrag.

Ben je op zoek naar specifieke informatie over merken, selecteer je favoriete merk en indien je het nodig vindt geef het merk een por om te stimuleren tot verbetering. Hoe meer je je stem laat horen hoe sneller het gedrag van de merkhouder zal veranderen. Rank a Brand spreekt de verwachting uit dat de scores zullen verbeteren door inspanningen van de merken.

Om ons werk uit te kunnen blijven voeren hebben we jouw hulp nodig. Door het maken van de juiste keuzes als duurzame consument op basis van onderzoek van Rank a Brand draag je bij aan bewustwording bij merkhouders. Wij kunnen jouw hulp ook gebruiken! Als je het werk van Rank a Brand wilt steunen wordt dan Vriend van Rank a Brand. Wij vragen onze Vrienden een bijdrage van €25 per jaar, of meer indien je dat kunt veroorloven. Wil je Vriend van Rank a Brand worden, ga dan naar de website. Verder willen we je vragen dit bericht te delen met je vrienden en bekenden

Wil je op de hoogte geworden houden over onze onderzoeken naar de duurzaamheidsprestaties van bekende en wellicht nog onbekende merken? Volg ons dan op Facebook en Twitter. Je kunt je natuurlijk ook inschrijven voor onze nieuwsbrief via onze website. Een meer actieve bijdrage zou je kunnen leveren door ons te helpen als vrijwilliger. Je kunt helpen met het beoordelen van merken of het schrijven van blogs en er is natuurlijk veel meer te doen achter de schermen van Rank a Brand. Meld je aan via de website.

Related Posts