Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Hoe werkt de ranking van Rank a Brand

Op 22 juni heeft Rank a Brand samen met StoereVrouwen een ranking van cosmeticamerken gepubliceerd. Het is voor het eerst dat cosmeticamerken worden beoordeeld door Rank a Brand. Dat heeft geleid tot vragen en ook kritiek, onder andere van enkele merken die slechter uit dit onderzoek kwamen dan ze zelf hadden gehoopt en verwacht. Wij vragen van merken dat ze transparant zijn. Dus dat moeten we dan zelf ook zijn. Daarom delen we graag onze antwoorden op de meest gestelde vragen en opmerkingen over dit onderzoek en onze werkwijze.

 

Cosmetica-Banner-NL

 

Hoe zijn de criteria voor deze cosmeticaranking tot stand gekomen?

De criteria zijn door Rank a Brand opgesteld, op basis van eigen onderzoek en kennis. Daarbij is gekeken welke duurzaamheidsthema’s in deze sector actueel zijn (ook bij andere ngo’s en bedrijven, en in het buitenland) en is gekeken naar duurzaamheidsthema’s op de website van de branche van cosmeticabedrijven NCV. We hebben veel gebruik gemaakt van criteria die we ook voor andere sectoren gebruiken, naast een aantal specifiek criteria die voor cosmetica relevant zijn. Voor deze sector hebben we vooral gekeken naar milieu & gezondheid. Daarnaast ook klimaatimpact, arbeidsomstandigheden (o.a. kinderarbeid) en dierenwelzijn. De criteria zijn zo opgesteld dat er een duidelijk ja of nee op kan worden gegeven, om interpretatieverschillen te voorkomen. Dat betekent ook dat merken heel specifieke informatie moeten geven. De ja/nee antwoorden zijn gebruikelijk bij benchmarks. StoereVrouwen heeft bij de opdrachtverlening laten weten welke duurzaamheidsthema’s op hoofdlijnen ten minste aan de orde moesten komen, maar heeft de keuze voor de specifieke thema’s, criteria en vragen geheel overgelaten aan Rank a Brand.

Waarom zijn parabenen opgenomen in de criteria, terwijl niet vaststaat dat die schadelijk zijn?

De schadelijkheid van parabenen staat niet vast. Wetenschappelijke en andere bronnen spreken elkaar tegen. Wij hanteren het voorzorgscriterium: zolang niet is vast komen te staan dat ze niet schadelijk zijn zouden ze niet gebruikt moeten worden. Want als er eenmaal schade aan gezondheid is opgetreden kan het niet meer worden teruggedraaid.

Hoe kan het dat sommige merken die bekend staan als duurzaam zo slecht scoren in de ranking?

Dat kan twee dingen betekenen. Mogelijk zijn ze in werkelijkheid minder duurzaam dan ze beweren, en hebben ze hun duurzame ambities nog niet in praktijk gebracht. Of ze hebben dat wel, maar communiceren daarover niet voldoende specifiek, zodat het voor de consument en voor ons niet controleerbaar is.

Waarom gebruikt Rank a Brand alleen openbare informatie?

Wij vinden dat merken niet alleen duurzaam en maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen, maar daar ook volledig transparant en toetsbaar op moeten zijn. De consument heeft recht op duidelijke informatie, en dat is de verantwoordelijkheid van het merk zelf. Er is ook geen enkele goede reden waarom merken die duurzaam bezig zijn daarover niet transparant zouden kunnen rapporteren.

Kun je wel volledig vertrouwen op informatie die bedrijven zelf publiceren?

Waar mogelijk hebben we de criteria zo opgesteld dat merken niet alleen moet zeggen maar ook moeten aantonen dat ze hun zaken op orde hebben. Daarbij maken we gebruik van erkende certificeringen door onafhankelijke derden (zoals Natrue, BDIH, Demeter en Ecocert), voor zover die echt wat voorstellen en verder gaan dan ‘greenwashing’ (je duurzamer voordoen dan je bent). Ook leert de ervaring dat als bedrijven onwaarheden verkondigen ze daar wel door concurrenten, NGO’s of anderen op gecorrigeerd worden.

Hebben sommige merken betaald voor het onderzoek en komen ze daarom beter uit de ranking dan anderen?

Rank a Brand heeft geen geld ontvangen van merken of bedrijven. Rank a Brand is voor dit onderzoek betaald door StoereVrouwen. StoereVrouwen heeft wel geld ontvangen van enkele merken, als ondersteuning voor hun Natural Beautycase campagne, waarvan de ranking onderdeel is. Rank a Brand wist niet welke merken dat waren, dus het heeft de ranking op geen enkele wijze beïnvloed. En ook onder de merken die geld aan de Natural Beautycase Campagne hebben gegeven zijn er die geklaagd hebben over de uitkomsten van het onderzoek. Wel zie je dat veel merken die de campagne steunen relatief goed scoren. Waarschijnlijk omdat juist deze merken actief bezig zijn met duurzaamheid en ook daarom de campagne van StoereVrouwen willen steunen.

Hebben alle merken de resultaten vooraf ingezien en feedback kunnen geven?

Rank a Brand heeft alle merken enkele weken voor publicatie een email gestuurd met de voorlopige resultaten en het verzoek de gegevens te checken en daarop te reageren. Zo doen we dat altijd. Ongeveer de helft van de merken heeft daarvan gebruik gemaakt en een reactie gestuurd. Dit heeft geleid tot minimale aanpassingen; het totaalbeeld werd er niet anders door. We hebben echter ook gemerkt dat veel merken de mail over het hoofd hebben gezien, niet naar de juiste persoon doorgestuurd of niet serieus genomen. Dat betreuren we. Enkele van die merken hebben na publicatie alsnog gereageerd. Als uit die reacties nieuwe informatie naar voren komt, of als merken extra informatie publiceren, dan passen we indien nodig de score op onze website aan. Tot nu toe hebben we nog geen bijstellingen hoeven door te voeren, maar we zijn nog in dialoog met enkele merken.

Waar vind ik meer informatie over de werkwijze van Rank a Brand?

Hier: http://www.rankabrand.nl/home/Hoe-we-werken

En hier: http://www.rankabrand.nl/home/wat-we-doen

 

Steun Rank a Brand

Om ons werk te blijven verrichten hebben we jouw steun hard nodig. Naast je bijdrage als verantwoordelijke consument die bewuste aankoopkeuzen maakt met behulp van onze website, kan dit ook door ons financieel te ondersteunen of door als vrijwilliger mee te helpen met ons onderzoek. Vergeet ook niet ons te volgen op Facebook en Twitter of je op te geven voor onze nieuwsbrief op onze website om op de hoogte blijven van ons onderzoek naar de duurzaamheidsprestaties van bekende merken.

Related Posts