Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

De zoektocht naar online duurzaamheid

Ze zijn zo vanzelfsprekend in ons dagelijks leven dat het lijkt alsof hun ecologische voetafdruk net zo verwaarloosbaar is als de elektriciteit die het kost om hen te laden. Niet is minder waar. We hebben het over websites. Denk aan Google, Gmail, Facebook, Wikipedia, eBay, LinkedIn, Youtube, Dropbox en nog vele anderen. We gebruiken ze als zoekmachines, voor sociale interactie en om te winkelen. We maken gebruik van deze diensten zonder ons zorgen te maken over de eventuele negatieve impact die deze websites op mens en milieu kunnen hebben. Maar klopt dit ook?

Om dit te toetsen heeft Rank a Brand heeft een update gemaakt van de staat van duurzaamheid van de 23 meest gebruikte (consumenten)websites. We hebben hiervoor het beleid en de bijbehorende beleidsimplementaties op het gebied van impact op milieu en mens doorzocht.

Resultaten
De resultaten laten zien dat ondanks het feit dat er verschillende verbeteringen zijn, de scores over het algemeen omlaag zijn gegaan. De meeste positieve punten zijn te verdelen op het gebied van klimaatmaatregelen in het algemeen en meer specifiek het gebruik van duurzame energie. Een totaal van 16 van de 23 website geeft aan maatregelen te hebben genomen om de uitstoot van broeikasgassen te minimaliseren, reduceren of compenseren, waarbij dit zowel relatief als absoluut het best scorende onderdeel van het beleid is. 8 van de 23 hebben daar bovenop ook de jaarlijkse voetafdruk van hun eigen bedrijfsvoering openbaar gemaakt en hebben laten zien dat zij deze voetafdruk met 10% hebben weten te verminderen. 11 websites hebben een Power Usage Efficiency (PUE) in hun datacentra van minder dan 1.5 (voor meer informatie over PUE, zie de Engelse Wikipedia).

Minder goed presteren de 23 websites echter op het verantwoord omgaan met e-waste. Zo is er geen enkele website die overtuigend beleid publiceert (om niet eens te spreken over jaarlijkse resultaten). Er zijn zelfs maar 4 websites, Alphabet, Inc.’s merken Gmail, Google, Google+ en YouTube – die tevens een C-rating behalen, die überhaupt een beleid hebben om met leveranciers en dienstverleners te werken die hun eigen impact op het milieu in acht nemen. Toch zijn ook deze 4 merken er niet in geslaagd om specifieke en overtuigende informatie te presenteren over de resultaten die hier binnen geboekt zijn.

Van de 7 websites die een D-rating kregen in deze update waren er 5 (Facebook en Instagram van Facebook Inc en Bing, Skype en Outlook.com van Microsoft Corp) die hun waterverbruik publiceren en een beleid hanteren om dit te verminderen. De drie websites behorende tot Microsoft Corp publiceren ook duidelijke maatregelen en jaarlijkse resultaten met betrekking tot hun materiaalvoetafdruk. De laatste twee overgebleven D-ratings zijn eBay en Marktplaats (beiden van eBay, Inc.). Deze websites verdienen enkel punten met een algemeen klimaatbeleid zoals hierboven benoemd.

Als laatste is er dan nog de groep die een E-rating kreeg. Deze groep kan opgesplitst worden in een groep die nog wel enkele punten verdient en een groep die geen enkele punt krijgt. Tot de eerste groep behoren websites als Flickr en Yahoo! (Yahoo! inc.), de in Nederland minder bekende websites GMX en WEB.DE (United Internet AG) en Wikipedia. Zij verdienden enkel punten dankzij een algemeen beleid om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Yahoo! Inc publiceert daarbij nog wel de klimaatvoetafdruk en een behaalde reductie van 10% van 2013 naar 2015. Dan de hekkensluiters Dropbox, LinkedIn, Myspace, Pinterest, Twitter, Vimeo en XING. Deze websites geven op geen enkele wijze blijk van een sociaal en/of klimaatbeleid.

Oproep tot actie
Dus, wat kunnen we doen? Het massaal verwijderen van onze social-media-accounts of stoppen met zoeken op Google lijkt weinig realistisch. Wat wel kan is het e-mailen, tweeten of posten van vragen om sociaal en milieubeleid naar de respectievelijke websites. Daarnaast bestaan er veelbelovende alternatieven zoals Ecosia of Posteo die stellen duurzaamheid als de kern van hun diensten te zien. Of dit ook klopt moeten we nog testen en dat zouden we dan ook graag doen. Zie hieronder hoe dat mogelijk gemaakt kan worden.

Steun Rank a Brand
Om ons werk te kunnen verrichten hebben we jouw steun hard nodig. Naast je bijdrage als verantwoordelijke consument die bewuste keuzes maakt met behulp van onze website, kan dit ook door ons financieel te ondersteunen of door als vrijwilliger mee te helpen met ons onderzoek. Als je het werk van Rank a Brand belangrijk vindt, nodigen we je uit om Vriend van Rank a Brand te worden. Wij vragen onze Vrienden een jaarlijkse donatie van €25, of meer als je dit er voor over hebt, om ons werk te kunnen blijven doen. Als Vriend van Rank a Brand heb je inspraak in de sectoren en merken die we onderzoeken en kun je bijdragen aan het verder ontwikkelen van onze criteria. Voor meer informatie, zie onze website.

Volg het laatste nieuws over het onderzoek van Rank a Brand naar de duurzaamheidsprestaties van bekende merken via Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn en geef je op voor onze nieuwsbrief (rechtsboven op onze website).

Related Posts