Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Jaaroverzicht 2016

Allereerst natuurlijk een gelukkig, duurzaam en eerlijk 2017 gewenst!

Wij verwelkomen dit nieuwe jaar met zijn nieuwe mogelijkheden, vele merken die geüpdatet of toegevoegd zullen worden en andere projecten die we gaan starten of doorzetten. In dit blog willen we je terugnemen naar 2016 en je laten zien wat we allemaal hebben bereikt met jouw steun!

Ook willen we deze kans gebruiken om je te bedanken voor je steun, door ons te volgen op social media, door je in te schrijven voor onze nieuwsbrief, door ons werk te delen met je omgeving en natuurlijk door duurzamere en eerlijkere merken te kopen aan de hand van ons onderzoek. Door dit te doen heb je ons geholpen onze internationale community van verantwoordelijke consumenten te vergroten en meer druk te zetten op merken om hun prestaties op het gebied van klimaatverandering, milieu en arbeidsomstandigheden te verbeteren. Desalniettemin is er nog één belangrijke manier waarop je ons kunt helpen bij het voortzetten van ons werk, namelijk door Vriend van Rank a Brand te worden. Met jouw financiële steun kunnen we nog meer onderzoek doen naar merken en ze blijven sturen richting meer duurzaamheid.

2016: een kort overzicht
In 2016 zagen we ons team van vrijwilligers uitbreiden tot een groep van meer dan 70 rankers uit een flink aantal landen wereldwijd. Dankzij het fantastische werk van dit team hebben we afgelopen jaar in totaal 331 merken geüpdatet of nieuw toegevoegd aan onze website. Het totale aantal merken is in 2016 uitgebreid tot meer dan 750, met uiteraard nog een groot aantal op onze to-do-lijst, zoals aangevraagd door jullie – onze gebruikers. Ook jij kunt ons helpen bij ons onderzoek door je aan te melden als vrijwilliger.

Onze rankings zijn in 2016 door 790.000 bezoekers bekeken, enkel al op onze website. Als we ook onze mobiele website en blogs meenemen is dit aantal flink hoger met zo’n 918.000 bezoekers in totaal. November was daarbij onze recordmaand met 85.000 bezoekers. Nooit eerder zagen we zoveel bezoekers zich laten inspireren door ons onderzoek. Wat een prachtig vooruitzicht voor 2017!

Naast het updaten en toevoegen van merken op onze website hebben we ook gewerkt aan verschillende nevenactiviteiten. Hoogtepunt daarvan is de Sustainable Cotton Ranking 2016. Voor dit project hebben we gekeken naar het gebruik van duurzaam katoen door 37 van de grootste katoeninkopende bedrijven. Meer informatie over dit project is te vinden in ons blog.

Terugkomend op ons rankingwerk: een ander groot project dat we zijn aangegaan in 2016 is ons onderzoek naar Cosmetica, in samenwerking met StoereVrouwen. Dit is één van onze andere hoogtepunten van 2016 en daarbij een belangrijke mijlpaal. Door het toevoegen van de rankings van populaire cosmeticamerken hebben we onze gebruikers voorzien van de meest verzochte sector op ons platform. Door bovendien Drogisten toe te voegen kunnen we met trots zeggen: “Rank a Brand is nog nooit zo compleet geweest als op dit moment!”

Impact van onze rankings
De rankings en nevenactiviteiten hebben behoorlijk wat media-aandacht gekregen in 2016. De meeste van deze artikelen, nieuwsfragmenten, radio-interviews en blogs zijn nog in het Nederlands en Duits, de regio’s waar we het meest actief zijn. Gelukkig zien we echter ook steeds vaker internationale aandacht voor ons werk.

Naast het groeiende aantal consumenten dat onze rankings gebruikt als advies tijdens het kopen van producten (Top 3 landen: Nederland, Duitsland & VS), zien we ook steeds vaker dat merken de impact van Rank a Brand zien op de manier waarop hun merk wordt ervaren. Om deze reden zien we dat meer en meer merken de dialoog met ons aangaan. Bovendien refereren de goed presterende merken steeds vaker aan hun ranking. Een paar voorbeelden hiervan zijn C&A, G-Star (vanaf minuut 2:00), Fairphone en Kings of Indigo.

En door naar de toekomst!
Het komende jaar gaan we aan de slag met het verder ontwikkelen en lanceren van onze nieuwe website. Het zou daarvoor fijn zijn als je ons wilt helpen met het vinden van ontwikkelaars en andere vrijwilligers voor het werken aan de website door deze flyer te delen. Met of zonder deze nieuwe website verwachten we dit jaar de mijlpaal van een miljoen bezoekers te halen. Daarnaast gaan we onze zichtbaarheid verder vergroten via de algemene media en via social media, om ons werk met zoveel mogelijk geïnteresseerde consumenten te kunnen delen.

In januari en februari gaan we onze nieuwste updates van Websites en Telecommerken publiceren. En natuurlijk zullen vele sectoren volgen in 2017. Ook gaan we een crowdfundingcampagne lanceren om de financiering van Schoenenmerken binnen te halen. We houden je uiteraard op de hoogte van deze ontwikkelingen in toekomstige blogs en nieuwsbrieven. Wij kijken uit naar een succesvol jaar, hopelijk jij ook!

Om door te gaan met ranken hebben we jouw steun nodig!
Rank a Brand is een volledig onafhankelijke non-profitorganisatie die draait op donaties van consumenten zoals jij, die onze visie delen voor een meer duurzame en eerlijke wereld. Als je een klein bedrag doneert, kunnen wij je actuele informatie blijven bieden over de duurzaamheid van honderden merken in mode, eten en drinken, elektronica, lichaamsverzorging en vele andere sectoren. Ook kunnen we met jouw gift de druk op merken verhogen om duurzamer, maatschappelijk verantwoorder en transparanter te worden.

Je kan ons op de volgende manieren steunen:

  • Word Vriend van Rank a Brand voor €25 per jaar en sluit je aan bij onze community van duurzame consumenten – klik op de link en vul het formulier in.
  • Maak een donatie over op onze bankrekening IBAN: NL43 TRIO 0390 2148 41, t.n.v. Rank a Brand, Amsterdam.

Sluit je aan bij ons team van vrijwilligers en help onze rankings up-to-date te houden. Kijk op de pagina ‘Help ons met onderzoek’ voor meer informatie.

Volg ons op Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn voor updates over onze laatste rankings.

Deel dit bericht met je netwerk!

Related Posts