Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Een oproep aan telecomproviders voor meer duurzaamheid

Als je denkt aan merken in sectoren waar een noodzaak is voor duurzaamheid, komt de telecomsector misschien niet meteen in je op. Toch is dit een sector die zoveel energie gebruikt (Engels) dat een stap richting hernieuwbare energie een enorme verbetering betekent. Deze afhankelijkheid van energie wordt vooral veroorzaakt door datacenters die het netwerk van internet en telefonie ondersteunen.

Naast het energiegebruik zorgt ook de aanschaf van elektronica voor een grote impact op zowel milieu als arbeidsomstandigheden. Door bij deze aanschaf duurzamere en eerlijkere keuzes te maken, bijvoorbeeld door aanschaf van elektronica waarvan de metalen verantwoord voor zowel mens als milieu worden gewonnen, kan de telecomsector belangrijke verbeteringen doorvoeren. Tenslotte zijn telecomproviders vaak de eerste bron van mobiele telefoons die door consumenten aangeschaft worden. Door consumenten te laten zien wat de impact is van deze telefoons en door hen alternatieven te bieden (voor een voorbeeld, zie onze ranking van elektronicamerken) kunnen deze bedrijven hun klanten bewegen richting betere keuzes. Dus, met bovenstaande in acht nemend, hoe presteren telecomproviders nu daadwerkelijk? Dat vind je hieronder.

Weinig verandering ten opzichte van de vorige update
In de vorige update van deze sector kwam KPN en diens andere merken (Ortel, XS4ALL, Simyo en Telfort) als duidelijke winnaars naar voren. Alle vijf merken behaalden toen een B-rating, wat betekent dat de merken goed op weg waren richting duurzaamheid, terwijl er nog altijd verbeterpunten mogelijk waren. In deze nieuwste update, uitgevoerd door studenten van de Rotterdam School of Management, behoudt echter alleen Ortel deze B-rating. De reden hiervoor is dat Ortel geen hardware biedt – en daarmee dus ook klanten niet verleidt tot het constant opnieuw aankopen van de nieuwste modellen mobieltjes terwijl de oude nog prima werkt. Op die manier zorgt Ortel dus voor een lagere milieu-impact. Aangezien KPN onvoldoende rapporteert over het beleid voor het milieuvriendelijk en sociaal verantwoord inkopen van hardware (zowel verkocht als gebruikt), krijgen de genoemde merken van KPN een lagere score tijdens deze update. Dit leidt tot een lagere C-rating, waarmee KPN nog altijd redelijk op weg is, maar er nog genoeg te verbeteren valt. Wat KPN siert is dat het bedrijf alleen hernieuwbare energie gebruikt die in Nederland is opgewekt, zowel uit wind als biomassa. Bovendien publiceert KPN de uitstoot van broeikasgassen en laat het bedrijf zien duidelijke stappen te hebben gemaakt deze uitstoot te verlagen. Tenslotte laat KPN goede resultaten zien op het gebied van recycling van zowel consumenten- als eigen elektronica en van afval.

Naast de hierboven genoemde merken heeft ook Hollandsnieuwe (eigendom van Vodafone) een C-rating behaald. Hollandsnieuwe gebruikt, net als KPN 100% hernieuwbare energie. De rest van de telecomproviders behalen allen een D- of E-rating. In de eerste categorie vinden we namen als Ziggo, T-Mobile, Lebara, Ben, Simpel en Vodafone. Terwijl Vodafones Nederlandse merk Hollandsnieuwe goed presteert als we het gebruik van hernieuwbare energie meenemen, is Vodafone onvoldoende duidelijk in hoeverre dit gebruik voor de diensten wereldwijd geldt, resulterend in een lagere score.

In de laagste categorie, met een E-rating, vinden we merken als Tele2 en Stipte. Deze merken laten niet of nauwelijks zien maatschappelijk verantwoord ondernemen als onderdeel van hun bedrijfsvoering mee te nemen. Onze aanbeveling naar consumenten is om deze merken voorlopig links te laten liggen, in ieder geval tot ze duidelijke verbeteringen door hebben gevoerd.

Steun Rank a Brand
Om ons werk te kunnen verrichten hebben we jouw steun hard nodig. Naast je bijdrage als verantwoordelijke consument die bewuste keuzes maakt met behulp van onze website, kan dit ook door ons financieel te ondersteunen of door als vrijwilliger mee te helpen met ons onderzoek. Als je het werk van Rank a Brand belangrijk vindt, nodigen we je uit om Vriend van Rank a Brand te worden. Wij vragen onze Vrienden een jaarlijkse donatie van €25, of meer als je dit er voor over hebt, om ons werk te kunnen blijven doen. Als Vriend van Rank a Brand heb je inspraak in de sectoren en merken die we onderzoeken en kun je bijdragen aan het verder ontwikkelen van onze criteria. Voor meer informatie, zie onze website.

Volg het laatste nieuws over het onderzoek van Rank a Brand naar de duurzaamheidsprestaties van bekende merken via Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn en geef je op voor onze nieuwsbrief (rechtsboven op onze website).

Related Posts