Hoe duurzaam zijn je favoriete merken?

Nieuws, blog en achtergronden over de duurzaamheid van merken

Keurmerken, Rank a Brand, en Milieu Centraal

Er was eens een tijd dat je van elke type product hooguit één duurzame variant had. Biologisch gehakt. Fairtrade chocola. Heel simpel.

Dat is nu wel anders. Goede kans dat jouw supermarkt nu ook Rainforest Alliance en Utz-certified chocola verkoopt. Of zelfs chocola met zowel een Biologisch als een Fairtrade keurmerk. En dan zijn daar ook nog verschillende merken van — die dan bijna allemaal weer duurder zijn dan chocola zonder keurmerk.

Tja, een beetje keuzestress is de duurzame consument vaak niet vreemd. Want wat zeggen die keurmerken nu precies over de duurzaamheid van een product? En welke keurmerken maken nu echt een verschil?

Daar willen wij natuurlijk ook meer over weten, en gelukkig kan dat ook. Recentelijk heeft de Nederlandse, onafhankelijke voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal op basis van wetenschappelijk onderzoek en een meervoudige stakeholderdialoog een groot aantal voedselkeurmerken onderzocht. Zoals je hier kunt lezen, heeft zij de volgende elf keurmerken daarbij tot topper uitgeroepen:

Milieu Centraal heeft deze keurmerken beoordeeld op Milieu, Dierenwelzijn, en Mens & Werk. Daarnaast is beoordeeld of deze merken ook transparant opereren en strikte controles hanteren.

Zulke informatie helpt de consument in de supermarkt natuurlijk enorm—evenals, niet te vergeten, ons. Sommige merken rapporteren namelijk hoeveel procent van hun grondstoffen gecertificeerd is met een keurmerk, en die informatie kunnen wij dan nu gebruiken om nauwkeuriger te berekenen hoe duurzaam dat merk scoort.

Ook al zeggen keurmerken dus veel over duurzaamheid, het merk zelf kan vaak ook nog een behoorlijk verschil maken. Zo beoordelen veel keurmerken bijvoorbeeld wel de bevoorradingsketen, maar niet de bedrijfsvoering zelf. De elf topkeurmerken zeggen bijvoorbeeld niet altijd veel over de CO2 uitstoot van de eigen operaties, over verpakkingsmaterialen, of over afval. Dat nemen wij dan wel weer uitgebreid mee in onze beoordeling.

Enkel naar een keurmerk kijken is wel een uitstekende strategie als je tussen twee producten van hetzelfde merk wilt kiezen.

Het zal nog wel even duren voordat alle duurzaamheidsaspecten van alle merken onder relevante keurmerken zijn ondergebracht. Maar in de tussentijd maakt het keurmerkenonderzoek van Milieu Centraal onze rankings net weer een stukje nauwkeuriger. En heb jij hopelijk minder keuzestress in de supermarkt.

Voor het onderzoek van Milieu Centraal, zie: https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/check-het-plaatje.

Related Posts